torsdag 14 maj 2009

Livet måste ha mening

Livet måste ha mening av Viktor Frankl.

"Allt kan man ta ifrån människan. Utom en sak- den yttersta friheten att välja förhållningssätt till det som livet för med sig".

Efter att ha dykt på det här citatet både här och där, och oftare och oftare sedan jag började studera blev jag eld och lågor när jag ramlade på boken på bibblan tidigare i veckan.

Boken består av tre delar. Viktor Frankl överlevde tre år i koncentrationsläger, men redan tidigare hade han exitentiella teorier om livets mening.

I förmiddags satt jag hos psykologen och pratade om den tomhet som ibland finns inom mig, och att jag tidigare i livet har fyllt det med göromål och tankar, som lett till stress. Bland Viktor Frankls tankar läser jag om "det existentiella vakuumet", som verkar vara precis det jag har upplevt i mej själv.

En stark bok som jag rekommenderar varmt! Den som inte är så intresserad av psykologiska teorier kan nöja sig med att läsa den första delen, som handlar om tiden i koncentrationslägret där han lyfter blicken och försöker beskriva det som hände inuti människorna i den extrema situationen. En spännande inblick i människans psyke!

Betyg: 5 av 5. Boken lämnar högvis av tankar och funderingar efter sig!!!

1 kommentar:

Vida sa...

Oj vad spännande, ska försöka komma ihåg den!

kram