tisdag 12 maj 2009

Den hungriga prinsessan

Den hungriga prinsessan av Christina Herrström handlar om Aurora, en överklass
kvinna som börjar se med andra ögon på sitt liv. När vännerna och maken synas i sömmarna håller de inte. Jag tyckte mycket om första halvan av boken och känner igen mej i "uppvaknandet" och att känna sig fångad i samhällets osynliga normer. Att följa Auroras uppror mot omvärlden och hennes strävan efter att leva i nuet och i sin känsla är spännande.

Jag tycker inte att bokens andra halva är lika bra utan berättelsen slår över i det gamla vanliga (om än så viktiga) tugget om kvinnan i samhället. Det har skrivits bättre romaner om det. Dessutom är det tillsist Aurora som blir bedragen och naturligtvis hittar hon kärleken i en ny man. I ett förhållande som säkert ska framställa henne som stark, men jag tycker inte det utan hon blir en sån där kvinna som väntar på att den egoistiska mannen ska behaga ha tid. Och sedan får sexet vara hur omtänksamt och härligt som helst.

Betyg: 3+
(pluset för den första halvan av boken)

1 kommentar:

Vida sa...

Jätteintressant, jag uppfattade inte alls andra delen av boken på det viset.. vad synd att vi inte bor i samma stad så vi kunde träffas och prata böcker.. det gillar jag.