tisdag 21 april 2009

Den dagen min dotter blev galen

Den dagen min dotter blev galen av Michael Greenberg är en verklighetsskildring av när den femtonåriga dottern gick in i en psykos. En berättelse skriven med stor kärlek och mycket omtanke, utan att bli sentimental.

Betyg: 4 av 5




Från adlibris:
"Några veckor innan boken skulle ut skickade jag ett exemplar till min dotter Sally. Med en växande oro hade jag skjutit upp detta in i det längsta. Sally hade bett mig att använda hennes riktiga namn i min memoar, men utan att veta dess innehåll. Att skada henne var det jag minst av allt önskade, men på något sätt var det ett svek bara att skriva boken. Jag avslöjade hennes psykos, skildrade i detalj sådant som hade gjort mindre ont om jag varit tyst. ? Jag har glömt nästan allt som hände den sommaren, någon slags barmhärtig manisk glömska antar jag, berättade Sally för mig.

När Sally hade läst boken ringde hon. ? Jag kände det som om jag läste om någon annan, en femtonåring som kallades Sally som hade besökt helvetet och som var den enda som inte visste om det. Hur många får en chans att se sig själva på det viset?"

Inga kommentarer: